["Alien (CE)"]

Recensent:
Arnold van Oostrum
4 december 2003

Totaalbeoordeling:

["7.5"]

Alien (CE) (DVD) (Samenvatting)

Het ruimteschip USCSS Nostromo met haar zeven bemanningsleden is op de terugweg naar aarde. Vanwege de lange terugreis is de bemanning in een diepe slaag (hyperslaap) gebracht. Doordat het schip een onbekend signaal ontvangt, worden alle bemanningsleden uit deze slaap gehaald. Het ruimteschip stuurt automatisch richting het signaal, ondanks dat niet geheel duidelijk is of het om een noodsignaal gaat. Zo komen kapitein Dallas (Tom Skerritt) en de bemanningsleden Ripley (Sigourney Weaver), Lambert (Veronica Cartwright), Brett (Harry Dean Stanton), Kane (John Hurt), Ahs (Ian Holm) en Parker (Yaphet Kotto) aan bij planeet LV-426. Een team van drie man, bestaande uit Kane, Lambert en Parker, gaan op onderzoek uit. Ze komen aan bij iets dat op een buitenaards ruimteschip lijkt. In het schip heerst een warme, vochtige atmosfeer waarin ze een soort eieren ontdekken. Als Kane dichtbij zo’n ei komt, springt er iets uit dat zich op zijn helm vastzuigt. Eenmaal terug bij hun eigen ruimteschip negeert Ash de quarantaineregels en laat het team weer binnen. Men probeert het beest van het gezicht van Kane af te krijgen, maar daarbij blijkt het beest een sterk zuur als bloed te hebben. De volgende dag is het beest vreemd genoeg verdwenen en lijkt er met Kane niets aan de hand te zijn. Totdat er een vreemdsoortig beest uit de maag van Kane tevoorschijn komt. Vanaf dat moment moet de rest van de crew vechten voor hun leven tegen een onbekend en zeer gevaarlijk Alien.

Commentaar

Ridley Scott zette met de sciencefiction horror thriller Alien in 1979 een nieuwe mijlpaal neer. En wel op twee manieren. Ten eerste wist Scott het fenomeen angst een nieuw dimensie te geven. Tot de dag van vandaag wordt Alien nog steeds gezien als één van de meest enge films. De film heeft na bijna 25 jaar nog niet aan kracht verloren. Doordat het verhaal zich in de diepzwarte ruimte afspeelt met haar absolute stilte wordt die angst nog eens behoorlijk versterkt. De subtitel luidde dan ook “In space no one can hear you scream” (in de ruimte hoort niemand je schreeuwen). Scott benut dat door een uitstekende opbouw van angstige spanning. Ten tweede laat hij het beest nauwelijks zien en zet daarmee je eigen fantasie in werking. Slecht enkele glimpen in het donker gedurende de film zijn voldoende om je op het puntje van de stoel te laat zitten. En daarbij maakt Scott gebruik van een cast die uit slechts zeven personen bestaat. De special effects waren goed voor een Oscar® in 1980. De muziek van Jerry Goldsmith kreeg een Golden Globe® nominatie.

20th Century Fox heeft Alien, tezamen met de drie vervolgen, in 1999 op DVD uitgebracht in de Alien Legacy Boxset. Nu, ruim vier jaar later gaat Fox in de herhaling met de vier Alien films. Van de eerste Alien film zijn beeld en geluid tot in bijna perfecte staat opgeknapt. Daarnaast heeft regisseur Ridley Scott zich nog eens over deze film gebogen en een 2003 Director’s Cut (111:05 minuten) editie gemaakt. Dit betekent dat de film 45 seconden korter is geworden. Ten opzichte van de 1979 Theatrical Release (111:50 minuten) zijn enkele scènes vervangen door anderen, heeft Scott de volgorde van de verschillende scènes hier en daar veranderd en heeft Scott van diverse scènes de laatste 10-15 seconden verwijderd. Zo is, volgens Scott, een iets andere visie ontstaan, waarbij de film aan kracht en snelheid heeft gewonnen. Of het een verbetering is? Oordeel zelf.

Techniek en extra's

Beeldkwaliteit

Uiteraard is de film in de oorspronkelijke beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op de DVD geplaatst. Nogmaals heeft men bij Fox het beeld onder handen genomen. Daarmee wordt de film nu gepresenteerd in haast perfecte beeldkwaliteit met een beeld dat staat als een huis. Zeer belangrijk in deze film is het contrast en het zwartniveau. Welnu, hier is absoluut niets mis mee. Zwart is diepzwart en het detailniveau blijft te allen tijde zeer goed. Het beeld is scherp en gedetailleerd met een prima kleurbalans. Beeldruis of filmgrain zul je tevergeefs zoeken, evenals andere ongerechtigheden.
Er is geen kwaliteitsverschil tussen de originele bioscoopversie van de film en de nieuwe director’s cut. Er is dus ook geen kwaliteitsverschil te ontdekken tussen de ‘oude’ en de ‘nieuwe’ scènes.
De originele bioscoopversie is opgedeeld in 32 chapterstops, de nieuwe director’s cut heeft 40 chapterstops. Uiteraard is het een DVD-9 (dubbellaags), maar de laagwisseling is goed weggewerkt en nauwelijks merkbaar. De ondertiteling (wit) heeft een net lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

Geluidskwaliteit

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) en in DTS 5.1 (bitrate 754 Kb/s) op de DVD. Ook het geluid is verder geperfectioneerd en klinkt erg goed. Alle speakers worden actief benut. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen, met name de mooie filmmuziek van Jerry Goldsmith heeft hier de nadruk liggen. De achterkanalen worden zeer actief in split-surround (stereo) gebruikt voor de ambiance en speciale effecten. Hierdoor ontstaat een prima klinkende ruimtelijke soundtrack. Ook de dynamiek van de soundtrack is erg goed met een mooie diepe bas dankzij het LFE kanaal. Toch kun je de leeftijd van de soundtrack horen. De stormachtige wind op de planeet klinkt erg monoachtig en is wat beperkt in het frequentiespectrum. Maar dat is dan meteen ook de enige kritiek. Er is nauwelijks verschil tussen de DD5.1 en DTS 5.1. De DTS klinkt iets homogener, met een iets grotere ruimtelijkheid. De dialogen blijven te allen tijde goed hoorbaar en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

Extra's

De breedbeeldmenu’s zijn filmgerelateerde röntgenanimaties en voorzien van achtergrondgeluid. De menu’s voor alle vier Alien films in de Alien Quadrilogy lijken erg op elkaar. Subtiele verschillen geven aan om welke film het gaat, zoals: een volgnummer; vijf symbolen met voor elke film en de bonusdisc een eigen symbool en een verschillende kleur van het menu. Het menu van Alien is groen gekleurd.
FOX heeft alles uit de kast getrokken om er een complete set van te maken, met een overvloed aan extra’s. De film Alien met bijbehorende extra’s beslaan twee discs. Alles is uiteraard Nederlands ondertiteld.

Op disc 1 staan beide versies van de film met daarbij als extra’s:

Wanneer je kiest voor de 2003 Director’s Cut (DC), krijg je eerst een korte Inleiding (0:58 minuten) door regisseur Ridely Scott. Bij de 1979 Theatrical Release kun je luisteren naar een nieuw opgenomen Audio Commentary (DD2.0 – 96 kb/s). Je hoort veel mensen aan het woord, waaronder natuurlijk regisseur Ridley Scott. Het audiocommentaar is Nederlands ondertiteld. Het audiocommentaar van Ridley Scott, zoals aanwezig in de eerdere uitgave van Alien, staat niet op deze uitgave.

Ook het noemen waard is de THX Optimizer, bestaande uit enkele tests voor beeld en geluid. Dit is de meest uitgebreide versie van de THX Optimizer die ik tot nu ben tegengekomen. Als je installatie nog niet is gekalibreerd, gebruiken zou ik zeggen.

Helaas missen wij op de regio 2 versie de twee extra’s bij de 2003 Director’s Cut. Recensies van de regio 1 release leert ons dat ook bij de DC versie van de film een audiocommentaar is toegevoegd. En er is een Deleted Footage Marker, een ondertitelingoptie waarbij de gewijzigde scènes tijdens het kijken worden gemarkeerd. De gewijzigde scènes zijn in de tracklisting zoals opgenomen in het bijbehorende boekje ook gemarkeerd.

Op Disc 2 met de titel The Beast Within: The Making of Alien staan de overige extra’s. Deze extra’s zijn gegroepeerd onder drie menukeuzen: Pre>production, Production en Post>production
Op het hoofdmenu van deze tweede disc heb je ook de keuzemogelijkheid Navigation Options, met als subkeuzen: Play All Featurettes, waarmee je 178 minuten onder de pannen bent, de keuze View All Artwork en View All Photos bevat een groot aantal foto’s en plaatjes.

Je kunt ook alles apart bekijken, met nog wat extra materiaal dat niet via bovenstaande keuzes te zien is. Het merendeel van de documentaires is nieuw opgenomen materiaal, waarin de geïnterviewden terugkijken op de verschillende aspecten van het maken van Alien. Alle documentaires zijn in 4x3 beeldformaat, waarbij alle filmfragmenten 2.35:1 letterbox formaat hebben. Alle foto’s en tekeningen worden in een breedbeeldscherm gepresenteerd, maar worden desondanks te klein weergegeven.

Pre>Production

Star Beast - Developing the Story (18:13 minuten). Via interviews zie je het begin van de samenwerking tussen schrijver Dan O’Bannon en producers Gordon Carroll en David Giler.
First Draft Original Screenplay – By Dan O’Bannon, start met 39 pagina’s tekst waarin O’Bannon uitleg geeft over het ontstaan van Alien, gevolgd door de complete originele versie van het script (ongeveer 270 pagina’s)
The Visualists - Direction and Design (16:45 minuten). Interviews met onder andere O’Bannon en Scott over het creatieve ontwerpproces. Ook met H.R. Giger, de ontwerper van Alien.
Ridleygrams - Original Thumbnails and Notes, bestaat uit 76 schermen met het storyboard waarmee Scott de mensen van 20th Century Fox wist te overtuigen het filmbudget te verdubbelen naar $ 8.4 miljoen.
Storyboard Archives, met een overzicht van alle storyboard tekeningen (ongeveer 370 stuks).
The Art of Alien – Conceptual Art Portfolio, bestaat uit een overzicht van concepttekeningen (ongeveer 140 stuks) van de Alien Art Department bestaande uit: Ron Cobb, Chris Foss, H.R. Giger en Jean “Moebius” Giraud.
Truckers in Space – Casting (14:58 minuten), waarin het casting proces central staat.
Sigourney Weaver’s Screen Test (4:29 minuten), met naar keuze audiocommentaar van Ridley Scott.
Cast Portrait Gallery – Photo Archive bestaat uit 27 foto’s van de cast.

Production

Fear of the Unknown - Shepperton Studios 1978 (24:06 minuten), waarin de set van Alien centraal staat en het ‘leiden’ van de cast.
Production Gallery – Photo Archive bestaat uit ongeveer 200 foto’s van Bob Penn, met een onderverdeling naar The Nostromo, Egg Chamber, Kane’s Fate, Brett’s Death & MU-TH-UR, Ash, Parker & Lambert’s Deaths, Cocooned, The Narcissus en Fillming in Progress.
Continuity Polaroids zijn ongeveer 100 Polaroid foto’s van Kay Fenton. Deze foto’s werden gemaakt als scènes niet achter elkaar worden gefilmd, om er dan voor te zorgen dat alle details consequent goed zijn.
The Darkest Reaches - Nostromo and Alien Planet (17:29 minuten), waarin de twee sets van de films besproken worden.
The Sets of Alien – Photo Archive bestaat uit ongeveer 150 foto’s van de set in de verschillende stadia van opbouw. (157 stills): Shots of the sets from the film in various states of completion.
The Eighth Passenger - Creature Design(31:38 minuten), over het ontwerp, de special effects en tot ‘leven’ brengen van de Alien.
The Chestburster – Multi Angle Sequence (5:14 minute). De scène waarin in de keuken het beest uit Kane komt. Keuze uit twee camerastandpunten en de optie op beide in split screen tegelijk te zien. Ook naar keuze met audiocommentaar van Ridely Scott.
H.R. Giger\'s Workshop – Photo Archive, 21 foto’s van Giger en zijn werkplaats in de Shepperton Studio.

Post>Production

Future Tense – Editing and Music (16:32 minuten), behandelt de soundtrack van Jerry Goldsmith en geluidseditor Terry Rawlings.
Deleted Scenes, zeven scenes die niet of korter in de film zijn gekomen. Beeld en geluid zijn opgeknapt. Beeld is 2.35:1 letterbox. Er is ook een Play All (5:41 minuten) optie.
Outward Bound - Visual Effects (18:55 minuten), gaat dieper op de visuele effecten in, waarbij het nog voornamelijk ouderwets handwerk is zonder computer.
Visual Effects Gallery – Photo Archive, ongeveer 30 foto’s waarop je de crew aan het werk ziet met de visuele effecten.
A Nightmare Fulfilled - Reaction to the Film (19:24 minuten), over de impact die de film uiteindelijk heeft gemaakt.
Poster Explorations bestaat uit ongeveer 25 concepten voor promotieposters van de film.
Special Shoot – Promotional Photo Archive, zijn ruim 40 promotiefoto’s van de cast.
Premiere – Photo Archive, ruim 25 foto’s van de première van de film in Hollywood en New York.

Conclusie

Alien is de sciencefiction thriller van Ridley Scott die in de afgelopen 25 jaar een cultstatus heeft gekregen en nauwelijks enige introductie behoeft. Centraal staat de zevenkoppige bemanning van een ruimteschip dat te maken krijgt met een verschrikkelijk buitenaards monster, genaamd Alien.
Een film die door goed opgebouwde suspence en slechts subtiele beelden van het monster een klassieker is geworden.
Deze nieuwe uitgave van Alien maakt onderdeel uit van de Alien Quadrilogy Boxset van FOX. De film is er als de originele bioscoopversie en als een nieuw gemaakte director’s cut. De verschillen zijn subtiel en de director’s cut is bijna één minuut korter dan het origineel. Voor deze bijzondere release heeft FOX alles uit de kast gehaald om beeld en geluid optimale kwaliteit te geven, wat ook gelukt is. Op een tweede disc staat een schat aan extra materiaal, bestaande uit ongeveer drie uur documentaires en honderden foto’s en tekeningen.

Deze Collector’s Edition van Alien is onderdeel van de Alien Quadrilogy Boxset en is niet los verkrijgbaar.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.

Filmspecs

MediumDVD
GenreScience fiction, Thriller
Regio2
Jaar["1979"]
Speelduur["112"]
VerpakkingBoxset
Beeldverhouding2.35:1
GeluidssporenDolby Digital 2.0 - Commentaar, Dolby Digital 5.1 - Engels, DTS 5.1 - Engels
OndertitelingNederlands, Engels
UitgeverFox Home Entertainment
EAN["8712626036395"]

Extra's

  • ["3 documentaires\nAudiocommentaar van o.m. regisseur Ridley Scott\n6 featurettes\n7 verwijderde scènes\n35 fotogallerijen"]
DVD Blu-ray Streaming Bioscoop UHD
["7.5"]

Beoordeling allesoverfilm.nl

Film: ["10.0"]
Beeldkwaliteit: ["10.0"]
Geluidskwaliteit: ["9.0"]
Extra's: ["9.0"]

Extra screenshots