Onderzoek: Thuisbioscoop houdt mensen meer thuis
Onderzoek: Thuisbioscoop houdt mensen meer thuis (Onderzoek: Thuisbioscoop houdt mensen meer thuis)
Europa aan de buis gekluisterd
Thuisbioscopen en multimediasystemen houden Europeanen drie van de vier
weekenden in de huiskamer.
Ooit werd Europa beschouwd als een cultuurgierig continent, tegenwoordig
brengt meer dan driekwart van de Europeanen meer tijd binnenshuis door dan een
jaar geleden.
Dat is het resultaat van een onderzoek* uitgevoerd door CTX. Hieruit blijkt dat
meer dan 60% van de Britse, Spaanse, Italiaanse en Nederlandse respondenten
heeft aangegeven dat zij minstens drie weekeinden per maand thuisblijven.
Daarnaast zegt 90% van de respondenten dat DVD kijken met vrienden, chatten via
internet of het spelen van computerspelletjes deze trend van thuisblijven verder
heeft aangemoedigd.
De monitorenspecialist zegt dat lagere prijzen, ontwikkelingen in de home
entertainment technologie en de toenemende beschikbaarheid van multifunctionele
apparaten ook een achterliggende oorzaak is van de stijgende hoeveelheid tijd
die binnenshuis wordt doorgebracht.
"Mensen hoeven niet langer het comfort van hun eigen huis te missen om te kunnen
genieten van kwaliteitsentertainment en een interactieve sfeer," zegt Marlies
Smeenk, European marketing manager bij CTX. "Home entertainment wordt
tegenwoordig gezien als een sociale activiteit en wordt vaak verkozen boven
andere mogelijkheden, zoals uitgaan. Bovendien bieden multifunctionele
apparaten, ter ondersteuning van deze groeiende trend, een praktische en
esthetische oplossing."
De groei van interactieve televisie, de verbetering van thuisprojectoren en de
toenemende beschikbaarheid van digitale televisie hebben ervoor gezorgd dat
mensen meer tijd binnenshuis doorbrengen. Daarnaast zijn ook sport- en
internationale evenementen van invloed, zoals Euro 2004 en de olympische spelen.
Volgens UEFA-experts zal Euro 2004 miljoenen kijkers trekken. Ook speelt de
beschikbaarheid van films en muziek op aanvraag door middel van breedband een
grote rol.
"2003 was het jaar dat producenten de home entertainment technologie hebben
omarmd en het alles-in-één concept standaard hebben geïntegreerd in PC¹s en
Mac\'s, zoals webcams en tv-mogelijkheden. In 2004 kunnen we een grote doorbraak
verwachten van deze nieuwe multimediatoepassingen," vervolgt Smeenk.
Voor meer informatie over CTX
Europa.
* CTX European lifestyle onderzoek, 2004
Deze uitgave is beschikbaar gesteld door CTX.